Erasmus+ KA1 Game based learning (GBL)
and gamification

2024. gadā no 22. jūlija līdz 31. jūlijam Jelgavas valstspilsētas pašvaldības izglītības iestādes Jelgavas pamatskolas “Valdeka” – attīstības centra speciālās izglītības skolotāja Aiva Šimkūna piedalījās mācību kursā “Spēlēs balstīta mācīšanās un spēlēšanās” (Game based learning (GBL) and gamification) Heraklionā, Krētā. Kursu organizēja InterAct apmācību centrs.

Šajā kursā piedalījās 18 skolotāji no Latvijas, Lietuvas, Portugāles, Horvātijas, Ungārijas, Rumānijas un Polijas, kuri strādā ar dažāda vecumposma skolēniem, īstenojot arī iekļaujošo izglītību.

Kursus vadīja izglītības konsultante ekonomikā un direktore vidējā izglītības posmā Maria Karyotaki no Pirejas, Grieķijā.

Pirmajā apmācību dienā notika savstarpējās sadraudzības veidošana – iepazīstināšana ar sevi, savu izglītības iestādi un kultūras apmaiņa starp dalībniekiem, kurā tika ietvertas gan dziesmas un dejas, gan ēdiena degustācija.

Kursu dalībnieki dalījās pieredzē par darbu izglītības jomā savā valstī – viņuprāt, speciālā/iekļaujošā izglītība nav pietiekoši attīstīta. Pedagogi atzīst, ka ir lielas grūtības strādāt ar bērniem, kuriem ir speciālās vajadzības vispārējā izglītības iestādē, galvenokārt, specifisko zināšanu trūkuma un pieredzes dēļ.

Kursu norises laikā mācījāmies pielietot platformu Canvastera, lai veidotu savu kopienu ar Erasmus+ dalībniekiem un savstarpēji dalītos ar informāciju un dažādiem materiāliem. Tāpat guvām ieskatu Eiropas Savienības prioritātēs 21.gs. un Apvienoto Nāciju (United Nations) mērķiem izglītībā. Aplūkojām dažādas infografikas par savas valsts iedzīvotāju kvalifikāciju un atbilstību darba tirgum – European Skills Index.

Šo kursu laikā guvām pieredzi dažādu lietotņu un mākslīgā intelekta (AI) izmantošanu mācību stundās, kā piemēram, Wikiloc, ChatGPT, Geogebra, UCLA Mindful, Wordwall, PhET, Miro, Scratch, Dialogflow, Hello History, Classroomscreen, u.c.

Kursa ietvaros mums bija lieliska iespēja apmeklēt Knosas pili (The Minoan Palace of Knossos) gida pavadībā. Knosas pils ir bronzas laikmeta arheoloģiskais piemineklis Krētā. Tā, iespējams, ir bijusi Mīnojas civilizācijas politiskais centrs. Mācību ekskursijas beigās spēlējām atjautības spēli saistībā ar iepazīto un dzirdēto par dažādiem vēstures notikumiem un simboliem.

Lai pilnveidotu sadarbības prasmes, tika veidotas nelielas grupas, kurās bija dažādu valstu pārstāvji. Mūsu uzdevums bija izveidot starpdisciplināru spēli (tā varēja būt arī digitāla). Katra grupa prezentēja un izspēlēja sevis veidoto spēli. Šo prezentāciju laikā guvām dažādas idejas, kuras pielietot mācību stundās, kā piemēram:

  • Dažādu spēļu izmantošana (arī fiziskās aktivitātes), lai uzlabotu koncentrēšanos, reakciju, kā piemēram, ķeršanas/mešanas spēles.
  • Veidot starpdisciplinārās stundas izmantojot vienotu tēmu, iesaistot dažādus mācību priekšmetu skolotājus.
  • Izmantot dziesmas par tēmu, lai ieinteresētu skolēnus (parasti tēmas sākumā).

Katra grupa izveidoja mācību stundu plānus, izmantojot sevis izstrādātās spēles un prezentēja tos.

Izmantojot platformu Field Maps, devāmies izzinošā ekskursijā Heraklionā, kur katrā pieturvietā dalībnieki varēja atzīmēt uz kartes savu atrašanās vietu, pievienot foto/video un veikt nelielu aprakstu, kas šajā vietā atrodams. Šo karti veidojām kopīgi, vēlāk pievienojot arī dažādas apskates vietas, kuras tika apmeklētas brīvajā laikā.

Field Maps sākotnējā ideja – atzīmēt vietas Atēnās, kurās var pārvietoties cilvēki ar kustību traucējumiem, izmantojot tādus līdzekļus kā riteņkrēsls.

Kursa noslēgumā dalībnieki saņēma apliecību par dalību kursos.